بر اساس گزارش اخیر سازمانEgg Farmers  کانادا، علی رغم افزایش ۵۰ درصدی تولید تخم مرغ، آسیب های زیست محیطی بخش تخم مرغ کانادا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
سازمانEgg Farmers  کانادا سازمانی غیرانتفاعی برای مدیریت تامین تخم مرغ، ترویج استفاده از تخم مرغ و بهبود استانداردهای تولید آن در کانادا است. این سازمان به زنجیره کامل تامین تخم مرغ نگاهی داشته است تا ببیند که این صنعت چگونه تغییر کرده و در چه قسمت هایی امکان بهبود بخشی به آن وجود دارد.
تغییرات در تولید تخم مرغ در ۵۰ سال گذشته
مهم ترین مطالعه با این عنوان انجام شده است : «تاثیرات زیست محیطی تولید تخم مرغ در کانادا: مقایسه سال ۱۹۶۲ و ۲۰۱۲». این مطالعه در مورد تاریخ محصولات کشاورزی در کانادا دیدگاهی را ارائه می دهد و هدف از آن ارزیابی تاثیر زیست محیطی چرخه تولید تخم مرغ و چگونگی تغییر آن در ۵۰ سال گذشته است.
حجم تولید تخم مرغ در کانادا بین سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۲ هر سال  افزایش داشته است و از ۴۳۴ میلیون دوجین به ۶۵۷ میلیون دوجین رسیده است، یعنی افزایش آن بیش از ۵۰ درصد بوده است. علی رغم این افزایش، تاثیرات زیست محیطی صنعت تخم مرغ با توجه به شاخص های در نظرگرفته شده، کاهش یافته است. میزان پخش گازهای گلخانه ای ناشی از زنجیره ی تامین تخم مرغ با کاهش ۷۲ درصدی رو به رو بوده است . مطالعات نشان داده است میزان انرژی زنجیره تامین، استفاده از آب و خاک نیز به ترتیب ۴۱درصد، ۸۱ درصد و ۶۹درصد کاهش داشته است.

بهبود بازدهی در زنجیره تامین تخم مرغ

تغییر تاثیرات زیست محیطی تولید تخم مرغ در کانادا به فاکتورهای متعددی وابسته است. این فاکتورها شامل بهبود بازدهی ها در فعالیت های زنجیره تامین و تولید تخم مرغ می شود. تغییرات در ترکیب مواد خوراکی هم در پرورش طیور و هم در تولید تخم مرغ موثر بوده است و موجب بهبود بازدهی منابع، سلامت دام و طیور و بازتولید طیور و تخم مرغ شده است. این تغییرات موثر و مدیریت مداوم بازدهی و تولید، صنعت تخم مرغ کانادا را نسبت به چند سال پیش در سطح بالاتری قرار داده است.
این تغییرات الزامی که به بهبود بازدهی کانادا کمک کرده است مدیون قرارداد پاریس در مورد تغییرات زیست محیطی است که در دسامبر سال ۲۰۱۵ امضا شد. رسیدن به اهداف این قرارداد نیازمند همکاری تمام بخش ها است که کانادا به خوبی از عهده این امر برآمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *