تخم مرغ و دیابت

مطالعه ی فراتحلیلی جدیدی، بر تغییر عقیده در مورد فواید تخم مرغ تاکید می کند و با تکیه بر گزارش های مرکز اطلاعاتی Lion’s Egg Info انگلستان توضیحات لازم در مورد ارتباط میان مصرف تخم مرغ و دیابت را بیان می نماید.
مطالعه پروفسور بروس آ. گریفین(Bruce A. Griffin)، استاد متابولیسم غذایی در دانشگاه ساری (Surrey) انگلستان، بیان می کند که تا چه میزان نظرات در مورد تخم مرغ تغییر کرده است زیرا تخم مرغ سرشار از پروتئین و حجم بالای مواد مغذی است.
نتیجه این مطالعه بدین شرح است: “در حال حاضر توافق کلی بر این است که جذب تخم مرغ در سطح متوسط در طول روز، هیچ تاثیری در وقوع خطر بیماری قلبی عروقی در اکثریت مردم ندارد؛ راهنمای مصرف لبنیات نیز به نسبت آن تغییراتی داشته است…هیچ تردیدی وجود ندارد که تخم مرغ احتمال پیشرفت دیابت را افزایش می دهد و ارتباط میان تخم مرغ و افزایش خطر بیماری قلبی عروقی، با بیماران دیابتی و دلایل بیماری آن ها گره خورده است…آن چه که بیشتر خود را نشان می دهد این است که بیماران دیابتی نوع ۱ و ۲ هر کدام به گونه ای متفاوت به کلسترول موجود در تخم مرغ واکنش نشان می دهند و این احتمال را به وجود می آورند که ارتباط میان جذب تخم مرغ و خطر بیماری قلبی عروقی ممکن است برای یکی از انواع دیابت وجود داشته باشد نه برای دیگری.”
مطالعه فراتحلیلی روزنامه بریتانیایی (British Journal of Nutrition) محل مطالعه را نیز به عنوان منبع اصلی تنوع در ارتباط میان جذب تخم مرغ و دیابت نوع ۲ معرفی می کند، و این ارتباط در آمریکا بیش از دیگر کشورهای مورد مطالعه قوی بوده است.
به علاوه، این مطالعات که دارای کیفیت بالایی می باشند دریافته اند که هیچ ارتباطی میان جذب تخم مرغ و بروز دیابت وجود ندارد.
این روزنامه نتیجه می گیرد که: ” ارتباط میان جذب تخم مرغ و افزایش خطر دیابت نوع ۲ ممکن است فقط محدود به مطالعات مربوط به آمریکا باشد”.
همچنین، به دلیل این که اطلاعات کافی برای پشتیبانی از مکانیسم بیولوژیکی وجود ندارد تا این ارتباط را توضیح دهد، این امکان وجود دارد که این یافته ها در مردم آمریکا با جذب لبنیات و رفتار غذایی مصرف کنندگان تخم مرغ مرتبط باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *