رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به گشایش صورت گرفته در تعاملات بین المللی پس از اجرایی شدن برجام، توجه به اهمیت بهداشت در صادرات دام و فرآورده های دامی به سایر کشورها بیش از پیش ضروری است و از این رو، کشتارگاه های دام کشور باید با هدف تشخیص بیماری های احتمالی تجهیز شوند.
مهدی خلج در آیین تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید اداره کل دامپزشکی فارس در شیراز افزود: برای رقابت در بازارهای کشورهای همسایه باید به کمک بخش خصوصی، کشتارگاه ها به طور کامل اتوماتیک شوند و با کد تاییدیه IR نسبت به مهیا کردن محصولات برای بازارهای خارجی همچون کشورهای عراق و افغانستان اقدام کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: تا زمانی که یک واحد مرغداری در کشور در برابر بیماری های رایج همچون نیوکاسل، آنفلوآنزا و … ایمن سازی نشود، قادر به آماده سازی هیچ محموله صادراتی برای خارج کشور نخواهد بود.
وی یادآوری کرد: مراجع علمی بین المللی در حال تدوین ساز و کاری شبیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در عرصه امنیت و سلامت غذایی هستند و از این رو، کشورهایی که ضوابط بهداشتی را رعایت نمی کنند یا در زمینه اعلام بیماری های دام پنهان کاری می کنند با جرایم و تنبیه هایی روبرو خواهند بود.
خلج با اشاره به نامه خود به وزیر جهاد کشاورزی گفت: از مقام عالی وزارت خواسته ایم که سال ۹۵، سال ارتقای کیفیت بهداشتی دام و فرآورده های دامی در کشور باشد و تولید این محصولات، تابعی از بهداشت باشد نه این که بهداشت تابعی از تولید.
** آماده باش برای رصد بیماری ها در مرزهای غربی
رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اهمیت دامپزشکی در اقتصاد و تامین امنیت کشور گفت: این سازمان ۳۴ بیماری طیور، ۲۳ بیماری آبزیان و ۱۱۱ بیماری در عرصه دام را پایش می کند که با احتساب بیماری های زنبور عسل و کرم ابریشم، پایش در مجموع افزون بر ۱۸۲ بیماری را در دستور کار دارد.
وی ادامه داد: در چند سال گذشته، مهمترین عامل بیماری تهدیدکننده دام های کشور از مرزهای شرقی به ویژه کشور پاکستان وارد ایران می شد که با برنامه ریزی صورت گرفته مرزهای شرقی کشور از این نظر تحت کنترل خوبی قرار گرفته است.
خلج گفت: مراقبت های خاص بهداشت دام در نقطه صفر مرزی با کشور پاکستان برنامه ریزی شده است و ضمن جلوگیری از خروج دام از استان سیستان و بلوچستان، زمینه تقویت اقتصاد این استان در زمینه فرآوری محصولات دامی ایجاد شد و همچنین با این اقدام از ورود عوامل بیماری زا از خارج کشور به سایر استان ها جلوگیری شد.
وی اظهار کرد: در گذشته از مرزهای غربی کشورمان با ترکیه و عراق کمتر در معرض عوامل بیماری های دامی قرار می گرفتیم اما به دنبال ناامنی تروریسم، عراق و شرق ترکیه را از نظر بهداشتی منطقه خاکستری می دانیم.
این مقام مسئول اظهار کرد: این کشورها با توجه به مشکلات ناامنی در مقطع کنونی هیچ گاه نمی توانند بیماری های دام را به طور کامل رصد و به سازمان های جهانی اعلام کنند و از این رو، در مرزهای غربی در آماده باش برای رصد بیماری های دام هستیم.
در این آیین که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و نماینده ولی فقیه در این سازمان و شمار دیگری از مسئولان برگزار شد، از خدمات قاسم رضائیان زاده مدیرکل سابق دامپزشکی استان قدردانی و یعقوب مهندس به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *