رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم دامپزشکی اصفهان گفت: با شیوع مهاجرت پرندگان به اصفهان خطر تشدید بیماری آنفلوانزا در مرغداری‌ها وجود دارد.
غلامرضا توکلی اظهار داشت: با شروع مهاجرت پرندگان در فصل بهار، مرغداران باید نکات امنیت زیستی را برای پیشگیری از انتقال بیماری ها مد نظر قرار دهند.
وی در خصوص انتقال بیماری به خصوص آنفلوانزا که در زمان مهاجرت پرندگان با شروع فصل بهار تشدید می‌شود، هشدار داد و به مرغداران توصیه کرد نکات امنیت زیستی را رعایت کنند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم دامپزشکی استان اصفهان با هشدار به مرغداران در خصوص مهاجرت پرندگان گفت: هر ساله با شروع تغییرات آب و هوایی مهاجرت پرندگان آغاز و باعث می‌شود عوامل بیماری خاص پرندگان و حتی برخی بیماری‌های قابل انتقال به انسان مثل آنفلوانزا از این پرندگان، از زیستگاه موقت زمستانی به مناطق جدیدی که محل عبور این پرندگان و یا به زیستگاه موقت تابستانی آنها است، انتقال یابد که لازم است پرورش دهندگان انواع طیور صنعتی و زینتی برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها نکات امنیت زیستی را مد نظر قرار دهند.
وی در خصوص مسایل امنیت زیستی در مرغداری‌ها نیز بیان داشت: پرورش دهندگان باید نسبت به واکسیناسیون به موقع و صحیح طیور خود اقدامات لازم را انجام دهند.
توکلی با اشاره به اینکه رفت و آمد به محل‌های پرورش باید مدیریت شده و از رفت و آمد غیرضرور توسط افراد نامرتبط جلوگیری شود، اضافه کرد: انبارهای‌ دان و مخازن آب محل پرورش، باید بسته باشد که هیچ پرنده‌ای اعم از بومی و غیر بومی، همچنین جوندگان و حیوانات موذی به آن دسترسی نداشته باشند.
وی به راه‌های پیشگیری از شیوع آنفلوانزا در مرغداری‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده مناسب و متناوب از ضدعفونی‌های مختلف برای ضدعفونی انبارها، مخازن و محل های پرورش طیور از جمله این راه‌ها است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی استان اصفهان گفت: پرورش دهندگان پرندگان زینتی نیز باید برای پیشگیری از شیوع، ظروف آب و غذا را در محلی دور از دسترس پرندگان مهاجر قرار دهند.
وی اضافه کرد: پرورش دهندگان صنعتی از نگهداری پرندگان زینتی و بومی، همچنین سگ، گربه، گوسفند و گاو جداً خودداری کنند.
توکلی گفت: در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، پرورش دهندگان صنعتی با دکتر دامپزشک فارم خود و پرورش دهندگان خرد به کلینیک های دامپزشکی مشورت و نسبت به رعایت الزامات بهداشتی اعلام شده اقدام کنند.
وی تاکید کرد: ارتباط نزدیکی بین مدیران و کارشناسان اداره کل دامپزشکی و محیط زیست استان وجود دارد و موارد مشکوکی که از طرف کارشناسان محیط زیست به کارشناسان دامپزشکی اعلام می شود نسبت به بررسی و نمونه گیری اقدامات لازم را صورت می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *