فرزاد طلاکش

فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل ناکامی صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف اظهار داشت: صادرات تخم مرغ داخل پوسته به نقاط دور دست امکان پذیر نیست؛ از این رو محصول باید به صورت پودر و مایع پاستوریزه به بازارهای جهانی صادر شود.
وی افزود: از طریق انجمن تخم مرغ شناسنامه دار و دامپزشکی به دنبال دریاقت کد محصولات پاستوریزه به بازارهای جهانی هستیم.
طلاکش با بیان اینکه عمده صادرات تخم مرغ به عراق و افغانستان انجام می شود، گفت: از باب قیمت امکان رقابت با رقبا در بازارهای هدف وجود ندارد از این رو صادرات چندانی به این بازارها نداریم چرا که تاکنون مشوق صادراتی از سوی دولت به صادرکنندگان پرداخت نشده است.
دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در پاسخ به این سوال که از حیث کیفیت امکان رقابت با رقبا وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: در دو سال اخیر دررابطه با کیفیت و بسته بندی اقدامات خوبی صورت گرفته و تا کنون محصولی به سبب کیفیت پایین به کشور عودت داده نشده از این رو انتظار داریم بکه بخشی از یارانه صادراتی محصولات کشاورزی به صادرات تخم مرغ اختصاص یابد.
وام صندوق حمایت از طیور جوابگوی صادرات نیست
همچنین محمد یوسفی دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه عمده صادرات مرغ به کشورهای عراق و افغانستان است، گفت: صادرات مرغ به دیگر کشورها همچون روسیه به سبب هزینه حمل و نقل بالا امکان پذیر نیست.
وی در خصوص علل ناکامی صادرکنندگان در بازارهای هدف بیان کرد: زمانیکه نرخ هر کیلو مرغ برای مصرف کننده در بازار داخلی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است حداقل هر کیلو مرغ با نرخ ۸ هزار تومان به عراق صادر می شود که به سبب عدم رقابت با رقبا توفیق چندانی در امر صادرات نداریم.
یوسفی ادامه داد: کشورهای همچون ترکیه و برزیل هر کیلو مرغ را با نرخ ۱٫۴ دلار حدود ۵ هزار تومان به عراق صادر می کنند از این رو لازم است که دولت با تخصیص یارانه صادراتی صادرکنندگان را دراین امرحمایت کند.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: صندوق حمایت از طیور مبلغ بسیار جزئی (حداکثر کیلویی ۳۰۰ تومان) به صورت وام ارزان قیمت در اختیار صادرکنندگان قرار می دهد که این امر جوابگوی صادرات نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *